مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راهنمای خرید ویدیو پروژکتور برای منزل

اندازۀ صفحات نمایش تلویزیون‌ها روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. امروزه می‌توانید به سادگی با مبلغی معقول، تلویزیونی با کیفیت بالا و اندازه‌ای حدود ۶۵ اینچ تهیه کنید. اما اگر هدفتان از تهیه تلویزیون، یک تجربۀ سینمایی به معنای کامل باشد، تهیه یک ویدیو پروژکتور درست‌تر به نظر می‌رسد. با کمک ویدیو پروژکتورها می‌توانید تصویری حتی بزرگ‌تر از ۱۲۰ اینچ داشته باشید؛ به علاوه اینکه بعضی ویدیو پروژکتورهای امروزی از مشخصات فوق‌العاده‌ای مثل رزولوشن ۴K UHD و طیف رنگی بسیار گسترده نیز بهره می‌برند.

 

ویدیو پروژکتورها در مجموع مقداری پیچیده‌تر از تلویزیون‌ها هستند و تصمیم برای تهیۀ آن‌ها و سپس، انتخاب یک محصول مناسب نیازهای شما به بررسی و دقت بیشتری احتیاج دارد. ما در این مطلب ۵ عامل مهم در تصمیم‌گیری برای انتخاب یک ویدیو پروژکتور مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد.

امکان کنترل نور اتاق را دارید؟

اولین موضوعی که برای انتخاب یک ویدیو پروژکتور باید در نظر بگیرید، وضعیت نورپردازی در اتاقی است که قصد دارید ویدیو پروژکتور را در آن قرار دهید. روشنایی (یا در واقع عدم روشنایی کافی) ویدیو پروژکتورها در گذشته مشکل مهم همۀ آن‌ها بود و برای استفاده از آن‌ها، باید اتاق به کلی تاریک می‌شد؛ اما امروزه ویدیو پروژکتورها روشن‌تر و البته ارزان‌تر از گذشته شده‌اند و می‌توان به سادگی مدل‌هایی را پیدا کرد که با استفاده از فناوری‌های بهتر مثل پرده‌های نمایش با قابلیت پس زدن نور محیط، می‌توانند در اتاق‌های روشن نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

اما باز هم هرچه اتاق مورد استفاده تاریک‌تر باشد، کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود. در مورد کنتراست، ویدیو پروژکتور برای نمایش یک تصویر برجسته عوض اشکال خسته و بی‌جان، نیاز به تاریکی خواهد داشت. این مسئله به فرایند کالیبره کردن رنگ‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. معمولاً زیرزمین‌ها به جهت اینکه ذاتاً محیط‌های تاریکی هستند، بهترین مکان برای قرار دادن ویدیو پروژکتور در نظر گرفته می‌شوند اما اگر بتوانید جلوی نور پنجرۀ اتاقتان را با پرده‌های تیره بگیرید، می‌شود گفت هر اتاقی برای قرار دادن ویدیو پروژکتور شما مناسب خواهد بود.

برای قرار دادن یک پرده نمایش جا دارید؟

برای نصب کردن پرده نمایش، علاوه بر ابزار، نیاز به جا نیز خواهید داشت. چند راه برای نصب پرده نمایش وجود دارد. می‌توانید از پرده‌های باز شدنی بالا به پایین (مدل‌های موتوردار و دستی در بازار پیدا می‌شوند) استفاده کرده و آن‌ها را از سقف آویزان کنید. اگر هم اشغال همیشگی فضا توسط پرده باعث ناراحتی شما نمی‌شود، می‌توان از مدل‌های ثابت نیز استفاده کرد. راه دیگر، رنگ کردن دیوار با استفاده از رنگ‌های مخصوص پرده نمایش است.

قبل از خرید پروژکتور، حتماً از اینکه جای کافی برای قرار دادن پرده به علاوه اسپیکرها و لوازم دیگری که برای سینمای خود نیاز دارید وجود دارد مطمئن شوید. ابزارهای آنلاینی برای محاسبۀ دقیق طول و عرض برای پرده‌های نمایش با نسبت تصویر مشخص وجود دارند که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

آیا اتاق شما به اندازه کافی بزرگ است؟

دو فاصله هستند که باید در مورد آن‌ها فکر کنید: فاصلۀ پرتاب (فاصله بین ویدیو پروژکتور و پرده) و فاصلۀ تماشا (فاصله بین صندلی شما و پرده). با استفاده از ویدیو پروژکتورهای «short throw» می‌توانید تصویری به اندازۀ ۱۰۰ اینچ را با فاصلۀ پرتاب بسیار کوتاه حدود یک متری ایجاد کنید اما بسیاری از ویدیو پروژکتورها برای چنین اندازه‌ای، نیاز به حدود ۳ متر فاصله خواهند داشت. ویدیو پروژکتورهای دیگری نیز موسوم به Ultra-short throw هستند که می‌توانند تصویری با اندازۀ مذکور را از فاصلۀ حدود نیم متری ایجاد کنند اما این مدل‌ها بسیار گران‌قیمت هستند.

برای محاسبۀ آنلاین فاصله پرتاب ویدیو پروژکتورها نیز وب‌سایت‌هایی وجود دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که فضای کافی برای قرار دادن یک محصول خاص در اتاق خود را دارید یا خیر. برای محاسبه فاصلۀ نشستن از پردۀ نمایش نیز ابزارهایی وجود دارد اما معمولاً کارشناسان برای یک تصویر ۱۱۰ اینچی، فاصله‌ای در حدود ۳ متر را پیشنهاد می‌کنند.

امکان قرار دادن ویدیو پروژکتور در بهترین نقطه را دارید؟

مراحل قبلی عواملی بودند که بیشتر روی پرده نمایش تأثیر می‌گذاشتند اما خود ویدیو پروژکتور نیز شرایط خاصی دارد که باید آن‌ها را نیز در نظر گرفت. به طور خاص، باید در نظر بگیرید که امکان قرار دادن ویدیو پروژکتور در فاصله و زاویۀ مناسب از پرده وجود داشته باشد. بهترین حالت این است که لنز ویدیو پروژکتور از جهت افقی، با وسط پرده در یک خط قرار گیرد. البته بعضی مدل‌ها نیز هستند که امکان انحراف از وسط را نیز دارند. اگر به هر دلیلی امکان قرار دادن ویدیو پروژکتور در وسط وجود ندارد، مطمئن شوید که محصولی با قابلیت lens-shift را تهیه می‌کنید. با این قابلیت، می‌توان تا حدودی ویدیو پروژکتور را تنظیم کرده و آن را مقداری به سمت چپ یا راست مرکز پرده برد. این محصولات نیز مفید هستند اما باز هم در نظر داشته باشید که بهترین کیفیت تصویر، از ویدیو پروژکتورهایی تولید می‌شود که در مرکز قرار گرفته باشند.

البته علاوه بر مرکزیت و فاصلۀ مناسب، باید این را هم در نظر بگیرید که ویدیو پروژکتور حداقل نیاز به اتصال یک کابل HDMI و یک کابل برق خواهد داشت. برای این کار قرار دادن دستگاه روی یک میز یا در صورت امکان، جا دادن آن در یک محفظۀ متصل به سقف می‌تواند مناسب باشد. البته باز هم باید نحوۀ کابل‌کشی – چه از روی سقف و دیوار و چه حالت توکار – را در نظر بگیرید.

آیا یک پخش‌کننده دارید؟

پخش‌کنندۀ صوت و تصویر (A/V Receiver) بخش مهمی از هر سینمای خانگی است و از آن جا که ویدیو پروژکتورها معمولاً پورت‌های اتصال کمتری نسبت به تلویزیون‌ها دارند، به طور طبیعی پخش‌کننده‌ها برای آن‌ها مناسب‌تر هستند. اگر قصد اتصال یک دستگاه و یک سیستم صوتی به ویدیو پروژکتور داشته باشید، می‌توانید از یک بلو-ری پلیر یا یک کنسول بازی استفاده کنید اما اکثر ویدیو پروژکتورهای موجود در بازار، تنها دارای یک پورت HDMI هستند، بنابراین برای اتصال دستگاه‌های دیگر با مشکل مواجه خواهید شد. برای حل این مشکل، پخش‌کننده‌های صوت و تصویر بهترین راه حل هستند و می‌توانید سیستم صوتی و اسپیکرهای خود را به آن متصل کنید. به خصوص که ویدیو پروژکتورها اگر هم اسپیکری داشته باشند، این اسپیکرها بسیار ضعیف بوده و پاسخ‌گوی نیاز وسیع شما نخواهند بود.

نتیجه‌گیری

اگر در میانۀ روند ساخت یا بازسازی اتاق تلویزیون (یا سینمای خانگی) خود هستید، پیدا کردن فضای مناسب و ایجاد شرایطی برای نصب یک ویدیو پروژکتور بسیار آسان‌تر از حالتی خواهد بود که یک اتاق آماده دارید. اما به هر حال اگر در این شرایط نباشید، بهترین راه برای پاسخ به این سوال که چه محصولی مناسب قرار گرفتن در اتاق شماست، ارزیابی شرایط از نظر عوامل بالا می‌تواند به شما کمک کند.

اما بههر حال اگر به هر دلیلی، اتاق شما شرایط نصب و استفاده از یک ویدیو پروژکتور را نداشته باشد، هنوز هم احتمالاً می‌توانید به جای آن از یک تلویزیون استفاده کنید. تلویزیون‌ها معمولاً از نظر عوامل تصمیم‌گیری، انعطاف‌پذیرتر از ویدیو پروژکتورها هستند؛ ضمن اینکه مسلماً استفاده از یک تلویزیون با شرایط مناسب، بهتر از این است که یک ویدیو پروژکتور را بدون در نظر گرفتن شرایط مورد نیازش در اتاق خود قرار دهید.

سگریز نیازمندی رایگان----------------->sangriz.ir

برگرفته از بامیلو بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده